Contacteer ons

info@osteopaatbrugge.be

Paracetamol en rugpijn - Praktijk voor Osteopathie Brugge
23544
post-template-default,single,single-post,postid-23544,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,side_area_over_content,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

Paracetamol en rugpijn

Paracetamol (vb. Dafalgan, Perdolan,…) is jarenlang hét medicijn geweest voor alle soorten acute en chronische pijn zoals rugpijn. Het gebruik is ca. 100.000 ton per jaar. Het wordt aanbevolen en voorgeschreven voor een zeer groot aantal aandoeningen, waaronder ook voor de behandeling van rugpijn met/zonder zenuwuitstraling. De vraag die we ons echter steeds moeten stellen werkt het eigenlijk wel?

"De literatuur is duidelijk: het werkt niet. Zowel voor acute als chronische rugpijn werkt paracetamol niet beter dan een placebo."

Recente hoog-kwalitatieve studies zijn duidelijk: paracetamol voor acute en/chronische lage rugpijn werkt niet. Niet onmiddellijk en ook niet op langere termijn. Niet bij rugklachten mét of zonder zenuwuitstraling. Zowel paracetamol als een placebo-behandeling doen de pijn in een zelfde mate dalen.

Laat ons dan eens kijken of paracetamol misschien werkzaam is bij andere chronische aandoeningen. Bij artrose is er een miniem voordeel ten opzichte van niets doen. Bij migraine en postoperatieve pijn is er wel degelijk een daling van de pijn, maar minder dan andere pijnstillers.

Hoe zit het dan met de veiligheid van paracetamol?

Het medicijn is meer dan 50 jaar oud, en er werd steeds aangenomen dat het op zijn minst veilig is. Nieuw bewijs toont aan dat het gebruik van paracetamol ook niet 100% veilig is. Zo kan het chronisch – maar ook acuut – gebruik van paracetamol gelinkt worden aan ongewenste hart- en vaatincidenten, maagdarmaandoeningen, nierfalen en afwijkende leverwaarden.

De conclusie luidt dat paracetamol de pijn niet effectief bestrijdt en gepaard gaat met zeldzame, ernstige ongewenste effecten. We moeten ons dan ook de vraag dan ook durven stellen: waarom wordt er dan nog zo veel paracetamol voorgeschreven? en zijn er geen (niet-)medicamenteuze alternatieven?

Ook met andere medicatie zijn de successen beperkt. Het aantal succesvolle behandelingen bij chronische pijn ligt doorgaans ver onder de 50%: van rond de 10% voor chronische lagerugpijn of fibromyalgie tot 30% voor bv. artrose. De successen van niet-medicamenteuze therapieën zoals oefentherapie, kinesitherapie, osteopathie,… werden meermaals aangetoond maar zijn ook beperkt van aard. Meer kwaliteitsvol onderzoek is hierin nodig om definitieve uitspraken te kunnen doen.

Tijd om te kijken, luisteren en een nieuw open debat op te starten.

Sorry, the comment form is closed at this time.